X-treme OFF ROADER

met Power Drive en Infrarood afstandbediening!

Lego heeft al vele stoere Off Road wagens in haar assortiment gehad, maar tot eind 2008 geen model als dit! Als je de gril bekijkt doet hij mij denken aan een BMW 1-serie. Maar dan eentje op te grote wielen en een wat vreemde achterkant.

 

Wat is er werkelijk zo bijzonder aan deze Off Roader? Bouw hem, en je weet het! Ha, ha! Nou ja, nu even serieus.

 

De wagen is infrarood bestuurbaar met de afstandbediening die bijvoorbeeld bij set 8275 zit, de grote Bulldozer. Inmiddels (medio 2008) verkoopt shop.lego.com deze infrarood spullen ook separaat. Voor de liefhebber dus!

 

De wagen heeft drie motoren. Het aardige van deze Off Roader is dat hij direct aangedreven achterwielen heeft. Geen tandwielen, geen differentieel, geen aandrijfassen, niets van dat al! In elk achterwiel is een krachtige 9-Volt elektromotor INGEBOUWD. Hiermee is dit een aardig krachtige wagen geworden die menig hindernis zonder problemen weet te nemen en er bovendien nog een aardig tempo in houdt ook! En dat voor een wagen met een gewicht van maar liefst 1,3 Kg en een lengte van 39cm.

 

De wagen staat lekker hoog op de assen

en is voorzien van een behoorlijk soepele

onafhankelijke vering op alle wielen.

 

 

 

Kijk zelf in dit filmpje hoe de X-treme
Off Roader
zich laat besturen, of
bekijk een grote foto van de wagen.

 

Enkele details:

 

De wagen heeft een solide wielbasis. Vierkant, om precies te zijn 21 x 21 centimeter.

 

De wielen staan flink uitgebouwd voor een stoer uiterlijk. Maar het heeft ook wat extra voordelen.

 

Het 9 Volt batterijblok zit onder de luchtinlaat, achter de stoel. De inlaat is meteen ook de schakelaar om de ontvangers aan en uit te zetten. Duw de inlaat richting stoel en de auto staat aan.

 

 

Door de uitgebouwde wielen biedt het chassis een riante vering waardoor grote hindernissen zonder al te veel moeite genomen kunnen worden.

 

Om te voorkomen dat de wielen tegen de wielkassen lopen zijn de spatborden deels aan de verende onderdelen van de wagen gemonteerd zodat deze mee bewegen met het verende wiel.

 

 

 

 

Gezien het toch niet onaanzienlijke gewicht van de auto zijn alle wielen van dubbele schokbrekers voorzien.  (Foto = Rechter voorwiel)

 

De achterwielen zijn daarbij voorzien van extra stevige schokbrekers (het gele type, bijvoorbeeld uit de Silver Champion F1, set 8458) nodig om het batterijblok te kunnen dragen.

 

Daarnaast hebben de voorwielen extra veel bewegingsvrijheid waardoor je hele scherpe bochten kunt trekken. Hier een detail van de voorwielconstructie.

 

 

 

 

De stuurinrichting wordt aangedreven door een kleiner type motor met hoog toeren. Voordat deze motor het tandwiel-rek voor het heen en weer bewegen van de stuurstangen aandrijft, wordt deze nog eens 8x vertraagd. Tevens is er in de tandwielcombinatie (niet op foto) een 24-tands slipkoppeling gebruikt zodat je de motor onbezorgd kan laten doordraaien wanneer de voorwielen maximaal “uitgestuurd” staan.

 

 

Het stuur draait mee als de stuurmotor draait. Overigens heeft de bestuurder een riante stoel. Ja inderdaad. Het ontwerp is van de 8448 Super Car afgeleid, maar dan iets meer “aangekleed”.

 

 

 

Hier een detail van het linker achterwiel. Zoals gezegd zit het achterwiel dus direct op de motor-as gemonteerd. Deze Power Type XL Motor heeft als voordeel dat hij niet al te snel draait (220 omwentelingen per minuut) en daadwerkelijk aanzienlijke kracht heeft: 50 Newton centimeter, vanuit stilstand. Van alle Lego motoren (tot 2008) de op één na sterkste motor.

 

Met 6 verse AA batterijen rijdt het gevaarte zo’n 3,4 Km/uur, ongeveer 45 Km/uur op schaal.

 

Maar deze aandrijfmethode heeft een beperking… Het kan niet met de lego onderdelen die je hebt… Wat is dan het probleem?

 

 

De beide XL motoren worden met het linker pookje van de afstandsbediening geactiveerd. Druk dit linker pookje naar voren en de auto rijdt naar voren, logisch zou je denken.

 

Om er voor te zorgen dat beide achterwielen de auto vooruit duwen moet de rechter motor rechtsom draaien MAAR  de linker motor moet dan linksom! Zou je met één IR-Receiver EN één IR-Kanaal (linker of rechter aansluiting van de receiver) de twee XL power motoren willen bedienen, dan draaien ze beide dezelfde kant op waardoor rechts vooruit wil en links achteruit wil rijden.

 

Beide ontvangers staan ingesteld op het zelfde infrarood-kanaal. De infrarood ontvanger voor het linker wiel is aangepast…

 

Wil je de tweede motor de andere kant op laten draaien terwijl je toch met slechts één pookje op de afstandsbediening beide motoren wilt activeren dan moet de draairichting van de ene motor omgekeerd worden. Je hebt met de Lego Power Functions meerdere opties om dat te doen:

 

  1. Gebruik een twee omzetkabeltjes naar de oude elektrische aansluitingen. Door die kruislings te verbinden kan je de stroomrichting omkeren. Deze kabeltjes zijn los verkrijgbaar via de lego.com webshop (2008/2009)

  2. Of gebruik simpelweg de Power Functions schakelaar, deze zit bijvoorbeeld in set 8297. De schakelaar was eind 2008 nog niet los verkrijgbaar.

 

In dit geval had ik geen van beide oplossingen voor handen. Ze waren nog niet te koop. Dus heb ik de rode aansluiting op de ontvanger voor de linker motor inwendig aangepast.

 

Door binnen in de ontvanger de bedrading naar pin nummer 2 te verwisselen met de bedrading naar pin nummer 3 zal de aangesloten motor op deze aansluiting altijd in tegengestelde richting draaien ten opzichte van een motor die aangesloten is op een niet aangepaste Infrarood ontvanger. De aangepaste ontvanger gedraagt zich verder normaal en kan nog steeds in andere modellen gebruikt worden omdat de afstandsbediening een “omkeer schakelaartje” heeft! Dat schakelaartje is in het geval van deze auto niet de oplossing omdat je beide motoren (beide receivers) ermee om zou keren.

 

 

 

 

Download (rechter muisknop)

MLCAD-file         :     <niet beschikbaar>

Acrobat PDF-file:     <niet beschikbaar>

 

 

Terug naar de TOP