Gepimpte 8297 OFF ROADER

inclusief Infrarood afstandbediening!

 

Als je Lego Technic fan bent heb je deze vast al eens gezien, de 8297 Off Roader (Links afgebeeld). Een fraai model met leuke functies. De lier is gemotoriseerd. En met dezelfde motor kun je de wagen hoog of laag op zijn assen zetten. De deuren kunnen open en je kunt hem met de hand voortbewegen en besturen vanaf het wieltje op dak. En er zitten echt werkende koplampen in.

Toch vond ik er wat aan ontbreken. Waarom draait het stuur niet mee als je de voorwielen bestuurt? Waarom steekt het batterijblok boven de dakrand uit? Waarom is het dak trouwens niet even afgedicht? Je kijkt er dwars doorheen! Maar nog belangrijker misschien? Waarom heeft Lego die Infrarood afstandsbediening van de Power Functions serie nou niet gebruikt?

 

Genoeg gezeurd. Als je het dan beter weet, laat het dan ook maar zien, zou ik zeggen. Aan de slag dus! Hier rechts zie je het resultaat. Wat is er aan veranderd? Met het knutselen aan de technische aanpassingen kwam ik op het idee de 8297 verder ook wat te “pimpen”. Zonder het nu direct te gek te maken wilde ik ‘m ook wat stoerder maken, alsof hij zo aan een rally mee gaat doen…

 

De uiterlijke aanpassingen op rij:

 

De technische aanpassingen:

 

Mocht je zo ongeveer hetzelfde van plan zijn, dan lees je hieronder nog wat meer details over de aanpassingen. Onderaan de pagina vind je de bouwinstructies. Deze bevatten alleen de aanpassingen/wijzigingen ten opzichte van de echte 8297. Sommige ongewijzigde delen heb ik wel getekend zodat je kan zien hoe het vast zit. De ongewijzigde delen zijn meestal transparant van kleur.

 

Bekijk THE MOVIE of gewoon een grote foto van de aangepaste 8297

 

 

Enkele details:

 

 

Aan de achterzijde zie je direct de uitlaten onderuit de achterbumper komen. Maar belangrijker nog is het liggende batterijblok in de laadruimte. Het steekt niet langer boven het dak uit. Als je de achterklep opent is het blok makkelijk in te schakelen.

 

Helaas is er geen ruimte meer over in de laadruimte. Afgezien van het batterijblok hebben de twee extra motoren en infra-rood ontvangers alle ruimte in beslag genomen.

 

De wielkassen zijn 1 nop breder uitgebouwd. De voorste wielkassen hebben extra details aan de bovenzijde mee gekregen.

 

 

 

 

 

De Bull Bars aan weerszijden zijn gemaakt van die geribbelde flexibele buisjes. Er zit een asje van lengte 12 in om ze te verstevigen.

 

 

 

 

De daklijst en de zijkanten van de voorruit lopen nu in elkaar over.

 

Je vervangt de Technic Beams voor Lift Arms van halve breedte en ongelijke lengte (lengte 6 en 7).  De voorruit is nu dus even breed als het dak. Dat klopt dan tenminste weer.

 

 

 

 

Als de zon er op schijnt lijkt het net alsof ze werken. Ze zitten vast aan een Technic Beam van lengte 5.

 

 

Een paar klokjes en knopjes op het dashboard. Maar nog leuker is dat het stuur mee draait met de rijrichting van de auto. Daarvoor zijn 6 tandwielen aan de stuurinrichting toegevoegd.

 

Rechts zie je de complete stuurinrichting. De motor zit achter de stoelen en staat met een slipkoppeling in verbinding met de bestaande stuurinrichting die vanaf het dak te bedienen is.

 

De slipkoppeling voorkomt dat de tandwielset onder te grote spanning komt te staan als de wielen helemaal uitgestuurd staan en de motor nog door draait.

 

Verder wordt de stuurmotor in totaal 5x vertraagd zodat je makkelijk naar links, rechts of rechtdoor kunt sturen zonder dat je wielen plotsklaps de andere kant op staan. De tweede vertraging (van 1,66x) zit in de tandwielset helemaal voorin de stuurinrichting.

 

 

 

 

 

 

De tandwielset voor aandrijving van de achterwielen heeft extra aandacht nodig.

 

De 9-volt motor is zo krachtig dat deze de tandwielen onder hoge spanning brengt bij het wegrijden of stoppen. Het probleem is dat, wanneer je onder een hoek van 90 graden een tandwiel direct op het differentieel aansluit, dit tandwiel een paar tandjes verspringt bij het optrekken. De derde generatie differentieel dat in dit model wordt meegeleverd heeft bovendien een uitsparing aan de binnenzijde waardoor het verspringen zo erg kan zijn dat je een hoop geratel hoort en je tandwielen ernstig beschadigen (afslijten). Zou je het aandrijftandwiel in lijn met het differentieel kunnen aanleggen dan grijpen de tanden veel beter op elkaar in en heb je dat verspringen niet meer… Het probleem is echter dat je op dit nieuwe differentieel alleen haaks kan aandrijven. Het differentieel van de tweede generatie heeft deze eigenschap niet maar past niet in de bestaande constructie zonder vergaande veranderingen.

 

Een eerste generatie differentieel past zonder te veel aanpassingen en kan op beide manieren worden gebruikt. In de afbeelding zie je dat er een 20-tands tandwiel op het differentieel is aangesloten dat met een asje de aandrijfkracht uit een knoppenwiel haalt. Deze zwarte knoppenwielen kan je wel onder hoge krachten haaks op elkaar aansluiten zonder dat ze verspringen.

 

De plaatsing van de motor vergt wel wat extra aanpassingen in de laadruimte van de 8297.

 

 

 

Op de plek waar normaal het batterijblok zit zijn nu de twee infra-rood ontvangers gemonteerd, midden op de foto hier links. De één voor het besturen van de auto (aandrijfmotor en stuurmotor), de ander voor het bedienen van de lier of instelling van de wielophanging.

 

De tweede IR-ontvanger moet je dan wel op een ander kanaal instellen. Met het oranje kanaalknopje op je afstandsbediening kan je dan kiezen of je de wielophanging wilt bedienen (kanaal 4)  of weg wilt rijden (kanaal 1) bijvoorbeeld.

 

 

 

Download (rechter muisknop)

 

MLCAD-file         :     Pimped 8297 (30kByte)

Acrobat PDF-file:     Pimped 8297 Bouwinstructie (4.2MByte)

Acrobat PDF-file:     Lijst van benodigde extra onderdelen

 

 

Terug naar de TOP