Al tijden liep ik rond met het idee
eens een draaimolen te bouwen, geïnspireerd door een Nederlandse fanatiekeling
die de meest realistische attracties in Lego bouwt (de link ben ik helaas
kwijt…).
Mijn oorspronkelijke idee was dat je alle functies onafhankelijk kan bedienen vanuit een centraal bedieningspaneel terwijl het geheel ronddraait. Dat betekent dat je geen snoeren naar draaiende delen kan leiden. Die zouden immers in de knoop draaien. Het plan was dus alles te bouwen met motoren die stil liggen, onder de attractie.
De
bouwkoorts barste uiteindelijk los toen ik Lowell’s
Lego Balletje tegen kwam. Het ontwerp is werkelijk perfect! Ik kon niet
laten ‘m een keer precies zo in elkaar te zetten. Toen het balletje klaar was
moest ik er iets mee doen… Een draaimolen dus. Gebouwd met 4 motoren, precies 94 tandwielen en totaal ruim 4800 lego onderdeeltjes!
Enkele
close-ups…
Het begint natuurlijk met een kaartje kopen.
Maar
gezien de drukte is het dan toch even wachten op je beurt…
En als iedereen een plaatsje heeft gevonden kan de volgende rit beginnen…
In
het begin houdt een ieder zijn vliegtuig nog laag bij de grond. Maar na een
tijdje door elkaar geklutst te zijn wordt het past echt spannend…
Langzaam
worden de vliegtuigjes opgetild en vlieg je meters boven de attracties uit!
Klik voor een grotere foto…
Overzichtsfoto / Vliegend / Pilaar Close-up
Heb je een snelle internetverbinding? Bekijk dan het filmpje en zie hoe de draaimolen werkt.
|
Door
“een stokje” vanuit het midden van de cirkel als een soort passer rond te
bewegen krijg je een duidelijk beeld welk steentje waar moet komen te liggen
om de cirkel rond te maken. Nadat ik 1/8 deel van de cirkel had gemaakt was
het een kwestie van spiegelen en nabouwen tot een hele cirkel. De steentjes
heb ik telkens ondersteboven neergelegd. Daarna heb ik alles aan elkaar
verbonden met platte lego-plates. De cirkel doorsnee is circa 85cm. |
|
Inpakken
en wegwezen. Genoeg
gespeeld? Dan kan het gevaarte in zes delen uiteengehaald worden. De centrale
eenheid met de vliegtuigjes (niet op foto) staat in feite los tussen de vier
plateaudelen. Ook het kassa-plateau staat los tegen de cirkel aan. Stapel het
handeltje op en hup, de kast in. Opgeruimd
staat netjes. |
|
Vier motoren voor drie functiesDe
motoren zitten vast aan de centrale eenheid van de draaimolen en passen
precies onder het ronde plateau. Voor
het draaien van de draaimolen als geheel en voor de vliegtuigjes zelf is elk
één motor gebruikt die met wat tandwielen flink vertraagd worden.
Slipkoppelingen voorkomen dat tandwielen beschadigen als er onverhoopt een
blokkade in de draaimolen optreedt. Het optillen van de armen waaraan de
vliegtuigjes zitten vergt heel veel kracht. Twee motoren (links op de foto
zijn net genoeg om de vier armen met totaal 24 vliegtuigjes op te tillen. Met
name dat laatste is een echte batterijen slurper… |
|
Ingebouwde
“trek-constructie”. Hier
zie je de centrale pilaar van de draaimolen opengewerkt. In de kern zitten
twee tandwielsystemen waarvan je er hier één ziet. De andere zit gespiegeld
aan de andere zijde van de pilaar. Het
gele kastje bevat een wormwiel die het tandwiel aandrijft. Via twee 8T
tandwielen en een bovenliggend 24T tandwiel wordt de kracht overgezet op een
as waaraan het tandwielrek verbonden is (de lichtgrijze balk die je midden op
de foto naar boven ziet lopen). Als
het wormwiel gaat draaien wordt het tandwielrek naar beneden getrokken. Door
een hefboom constructie daarboven worden de armen van de draaimolen binnenin
naar beneden getrokken waardoor deze aan de buitenzijde van de pilaar juist
naar boven scharnieren. De vliegtuigjes stijgen op…. |
|
Overzicht interne assenstelsels Hier
een opengewerkt model van de assenstelsels. Op de detailfoto zie je precies hoe de motoren
het interne mechanisme van de draaimolen aandrijven. Voor
MLCad-gebruikers is er een MLCad file met alle details over de aandrijving
van de tandwielsystemen. Heb je geen MLCad op je PC geïnstalleerd dan kan je
de handleiding in PDF (Acrobat Reader) wellicht gebruiken, onder aan
deze pagina. |
|
Bedieningspaneel.
Oorspronkelijk
was ik van plan de Mindstorms RCX voor de aansturing van de motoren te
gebruiken. Bijvoorbeeld voor “voorgeprogrammeerde draaifiguren”. De praktijk
wees uit dat mijn zoon het veel leuker vond om aan zijn vrienden te laten
zien hoe je met een kermisattractie als deze behoort om te gaan…. Vandaar dus
drie batterijhouders. De
functies (van links naar rechts): 1
– Witte pijl, laat vliegtuigjes cirkelen. 2
– Rode kruis, laat draaimolen draaien. 3
– Gele pijlen, laat vliegtuigjes stijgen. |
MLCAD-file: Wobbel 8000
PDF-file : Wobbel 8000 (12MByte)
De bouwinstructie is 280 pagina’s groot. Laadt de PDF file alleen als je een snelle internetverbinding hebt, of veel geduld…