Semi automatische Battle Robot

Geïnspireerd door BBC’s “Robot Wars” en Lego’s Duel Bikes (Set Nr. 8305) kwam ik op het idee bestuurbare, maar wel “zelf denkende”, robots te bouwen die de strijd met elkaar aangaan. Zo’n 10 RCXprogramma-varianten verder ben ik op een spelvorm uitgekomen waarbij de robot de gebruikersinstructies volgt middels infra-rood messages (1 t/m 3) vanuit de afstandsbediening, maar zelf ook beslissingen neemt als zich onvoorziene zaken voordoen waar direct op gereageerd moet worden.

 

De BattleBot kan op lange afstand aanvallen door met het Cyber Kanon te schieten. Veilig, maar beperkt bruikbaar omdat je na 4x schieten je munitie kwijt bent. Je kan ook kiezen voor de onbeperkt beschikbare, maar riskante, korte afstand aanval door het uitdelen van een stoot met de “Puncher”, links op de foto. Zo sta je nooit met lege handen.

 

De grote bumper is aanrakings- en richtingsgevoelig. Het voorkomt dat de BattleBots zich tegen andere objecten of elkaar klemrijden, maar wordt ook gebruikt om automatisch te verdedigen of aan te vallen!

Let the Battle begin!

De bedoeling is de ander uit zijn stoel te schieten. Dat doe je door in “de roos” te mikken, net onder de stoel van je tegenstander. Raak je die, dan opent de stoel zich en wordt het mannetje er uit geworpen!

 

De stoel staat op scherp met behulp van een veer-element. Een lichte aanraking op het “mikpunt” (of er naast, want het rasterwerk er achter beweegt namelijk mee) is voldoende om je tegenstander uit te schakelen!  …. en ja hoor….    Raak!

 

De robot van je tegenstander valt nu stil totdat het mannetje er weer in zit. Dan heb jij tijd je munitie weer bij elkaar te zoeken en deze opnieuw te laden. Klaar voor de volgende ronde!

 

Enkele technische details van de BattleBots:

 

Afgeschermde Infrarood ontvangst.

De RCX wordt bestuurd met infrarood messages 1, 2  en 3 uit de Mindstorms afstandsbediening. Nu kan je met je IR-Tower en computer ook message nummer 4 t/m 255 genereren maar dan moet je wel je PC bij de hand hebben. Daarom dus gekozen voor 2 RCX’en die op dezelfde messages reageren. Om te voorkomen dat beide BattleBots op één afstandsbediening reageren is het RCX-IR-ontvangstgedeelte afgeschermd zodat de RCX alleen op IR-messages reageert die van achteren binnen komen en dus niet van je tegenspeler aan de voorzijde!

 

 

Gemodificeerde afstandsbediening.

Helaas bleek de RCX 1.0 ondanks de afscherming nog steeds te gevoelig voor strooilicht dat door weerkaatsing vanuit de ruimte toch achterom op de ontvanger binnen kwam (veel gevoeliger dan RCX 2.0). Daarom is de afstandsbediening voorzien van een buisje (Pin-Joiner) op de IR-LED. Hiermee bundel je het licht en moet je echt op de achterzijde van de BattleBot richten wil de RCX reageren. Zo bestuurt ieder zijn eigen BattleBot met dezelfde message nummers!

 

Drie wielen – twee motoren.

Motor A en C worden gebruikt voor de besturing en aandrijving van de achterwielen. De besturing vindt plaats door de achterwielen in een zelfde of tegengestelde richting te laten draaien. Het zwenkwieltje is zeer licht uitgevoerd om het zwenken zo soepel mogelijk te laten verlopen (is belangrijk voor het rechtdoor rijden (trekt geen kromme lijnen) of het plotseling omkeren (blokkerend zwenkwiel)). Het relatief lichte zwenkwieltje wordt beperkt belast ondanks de 1200 gram die de BattleBot weegt doordat de RCX achter de achteras is geplaatst. De blauwe bus, midden onder aan de achterzijde van de BattleBot, voorkomt dat hij achterover kan vallen als hij bijvoorbeeld tegen een obstakel aan rijdt.

 

Eén motor voor twee wapens.

Aangezien motor A en C voor de aandrijving van de achterwielen wordt gebruikt blijft alleen motor B over voor besturing van zowel het Cyber Kanon als de Puncher. Beide wapens worden via één differentieel door motor B aangedreven, maar er beweegt maar één wapen. De mechanische overbrenging voor de Puncher is voor een linkse motordraairichting geblokkeerd met het blauwe palletje op het tandwiel (links). Het differentieel zal dan alle draaibeweging overzetten op het Cyber Kanon. Het verdraaien van het Cyber Kanon wordt juist geblokkeerd als motor B rechtsom draait waardoor dan de Puncher in beweging komt.

 


  Puncher (opengewerkt)

Zelf-ontgrendelende Puncher Gearing.

De puncher moet in één klap (met hulp van elastiek) een stoot uitdelen terwijl motor B rustig door draait. Deze gearset heeft één 24T-tandwiel (in de cirkel) dat zich naar links kan bewegen (groene pijl). Dit gebeurt op het moment dat de puncher zich helemaal ingetrokken heeft en bij zijn laatste millimeters het tandwiel uit zijn vaste positie duwt. Een klein elastiekje houdt het tandwiel vervolgens in de vrijstaande positie waardoor de overige tandwielen de vrije loop hebben en de puncher met geweld naar voren vliegt (het eerste elastiek stond inmiddels flink gespannen). Op het moment dat de puncher zijn uiterst uitgestrekte positie bereikt drukt deze het vrije tandwiel terug op de positie binnen de rode cirkel waardoor motor B weer grip heeft op het mechanisme en deze de puncher weer intrekt. Zo deelt de BattleBot maximaal 15 klappen per minuut uit bij een constant draaiende motor (en verse batterijen!).

 

Puncher – Object detectie.

Sensorpoort 2 detecteert de bewegingen van de puncher. Als de puncher in zijn uiterste positie (naar buiten) staat wordt de sensor aangeraakt. Is dat niet binnen 2 seconden het geval terwijl er wèl gepunched is, dan is er kennelijk een object waar de puncher tegen aan zit. De BattleBot rijdt dan een stukje naar achteren zodat de puncher in de uiterste positie zal komen en het beweegbare tandwiel weer grip op het mechanisme zal krijgen om de puncher in te trekken. Als de puncher wordt aangeraakt zonder dat er gepunched wordt, ontgrendelt het interne tandwiel ook en schiet de puncher los. Doordat de sensor dit detecteert zal motor B geactiveerd worden om de puncher “vanzelf” in te trekken.

 

 

Automatisch kanon.

Het Cyber Kanon, actief als motor B linksom draait, laat de schietelementen met het ontgrendel-hefboompje (zie pijl) langs een wieltje passeren. Het wieltje drukt het hefboompje omhoog waardoor één schot gelost wordt vanuit de onderste loop. Voor een volgend schot draait het volgende schietelement onderlangs en hup, weer een schot. De ophanging van het kanon is zodanig dat het op een afstand van 10 tot 40 centimeter van de tegenstander op het “mikpunt” onder de stoel van de opponent schiet.

 

 

Munitie-teller.

Tussen elk schietelement in zit een palletje dat een tastsensor indrukt (op sensor poort 2, net als de sensor van de puncher). Als de sensor wordt losgelaten stop motor B zodat er maar één schot tegelijk wordt gelost. Het RCX programma kan je aanpassen om per schietcommando meerdere schoten achter elkaar te lossen, 4 schoten in vijf seconden. Het is belangrijk dat de tastsensor weer wordt losgelaten, anders werkt de puncher tastsensor niet meer aangezien die op dezelfde poort zit.

 

 

Schietstoel.

Een veer-element (Technic Shock-absorber) achter de rugleuning van de stoel houdt de stoel naar achter gedrukt. Maar als de stoel slechts een fractie naar voren wordt gekanteld dan komt de veer over het dode punt en schiet de stoel met geweld verder naar voren. De beugel over de schouders van het mannetje zijn dan al ontgrendeld waardoor hij letterlijk van de stoel wordt geschoten. Dit mechanisme is afkomstig van lego set 8305 maar is in deze uitvoering flink “op scherp” gezet zodat de stoel zelfs omklapt bij aanraking van een pijltje uit het Cyber Kanon.

 

 

Stoel-sensor.

Omdat de BattleBot natuurlijk “uitgeschakeld” moet zijn als de bestuurder van zijn bestuurdersstoel is geworpen houdt een tastsensor (poort 3) de stoel in de gaten. Klapt de stoel naar voren dan is de sensor ingedrukt en worden alle BattleBot functies direct stilgelegd. Een geluidssignaal volgt. Zet je de stoel terug dan volgt een tweede geluidssignaal en alle functies worden weer hersteld.

 

 

Richtinggevoelige Bumper.

De laatste sensor poort op de RCX is benut voor een aanrakingsgevoelige bumper. Omdat ik de BattleBot intelligent met aanvallen van links of rechts om wilde laten gaan moet de bumper “gevoel voor richting” hebben. De donkergrijze balk beweegt naar links als de bumper rechts wordt ingedrukt. De balk zit tussen twee palletjes die aan een verschuifbaar tandwielrek vastzitten. Een 8T-tandwiel (in cirkel) gaat draaien zodra de grijze balk heen en weer beweegt. Het tandwieltje staat in verbinding met de blauwe rotatiesensor die van –5 tot +5 uitslaat. Een elastiekje aan de grijze balk houdt deze in de nulpositie als de bumper niets aanraakt. Nadeel van deze oplossing is dat de bumper ongevoelig is voor aanrakingen precies in het midden van de bumper. De kans dat dit ook werkelijk gebeurt blijkt in de praktijk nul.

 

 

Handgreep.

De BattleBot wordt in het vuur van het spel natuurlijk veel opgepakt en weer neergezet voor een volgende ronde. Het ding weegt 1200 gram en kan je dus niet zomaar overal beetpakken zonder dat de zaak wordt ontwricht. Bovendien heb je daar dan echt twee handen voor nodig en waar laat je dan je afstandsbediening? Een stevige handgreep, net achter de bestuurder, vergt slechts één hand om de BattleBot behendig en mooi in balans van de grond te tillen en opnieuw in startpositie te zetten (als die jongens van 6 jaar dat nu ook eens zouden onthouden! J).

 

 

Downloads (rechter muisknop)

1.2. 3.

 

1. PDF-file: Puncher bouwinstructies

2. PDF-file: Cannon bouwinstructies

3. PDF-file: Schietstoel bouwinstructies

 

 

MLCAD-file: Battle Bot modules

LSC     -file: BattleBot v19

 

Korte beschrijving van BattleBot programmering;

Automatische functies na de start het RCX programma:

 

 

IR MESSAGING CONVENTION

R   =   Remote Control (From Ultimate Accessory Set)

B   =   BattleBot RCX

2+…  =  2nd IR-Message within 1 second after MsgNr.2

 

From

To

IR-MsgNr.

Function

R

B

1

Slowly turn Left until “Stop”

R

B

2

Stop.

R

B

2+1

Stop and immediately shoot one bullet with the Quadruple Cannon

R

B

2+2

Stop and immediately move forward in a straight line.

R

B

2+3

Stop and immediately punch once with the Puncher.

R

B

3

Slowly turn Right until “Stop”

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar de TOP