POKER CHIPS in je Fruitmachine!

Volledig compatibel met Lego Mindstorms NXT Fruitmachine.

 

Eerder bouwde ik de Lego NXT Fruitmachine waar je Euro muntstukken in werpt om je geluk te beproeven. Voor de LEGO WORLD 2007 tentoonstelling in Zwolle was een aanpassing nodig. Meneer Lego kan het niet echt waarderen als legomodellen met geld werken, of mensen geld “aftroggelen” om het zo maar te zeggen.

 

Ook zijn er na de eerdere release van de Fruitmachine meerdere mensen geweest die de Fruitmachine hebben nagebouwd op basis van de bouwinstructies op deze website. De meeste bouwers wonen echter buiten de euro-zone en hebben dus één probleem… geen Euromunten! Het werd dus sowieso tijd voor een aangepaste versie... Geen geld, toch pret!

 

In de 2e generatie Fruitmachine is een geheel nieuwe Cash Unit ingebouwd. Nu gebaseerd op standaard formaat POKER CHIPS van 11,5 gram en 40mm diameter. De nieuwe unit is verder volledig compatibel met de Fruitmachine. De Cash Unit trek je er uit, de Chip Unit schuif je er in en klaar… nou ja… behalve dan de invoergleuf, rechts van het spelersdisplay , die is natuurlijk aangepast!

 

De Chip Unit (NXT-1) heeft aangepaste software. De software van de Fruitmachine zelf (NXT-2) is niet aangepast. De kast speelt dus op precies dezelfde wijze als met Euromuntstukken.

 

Gele Chips zijn 10 credits waard, de groene Chips 20 credits. Gooi de Poker Chips in de gleuf, rechts van het display. Op het display is te zien hoeveel credits er zijn ingeworpen.  Eén keer draaien kost 10 credits… Het spel kan beginnen zoals we dat eerder met de Euromuntstukken deden.

 

Kijk zelf hoe de Fruitmachine werkt (Verkorte Poker Chip versie).

 

 

 

Enkele details over de bouw en werking:

Deze pagina beschrijft de verschillen met de Euromunten verwerkende Cash Unit. Wil je meer weten over de Fruitmachine als geheel, klik dan hier. Het status display op de Chip Unit is dezelfde als op de Cash Unit..

 

 

 

De Poker Chips.

Om de bouwers in de niet-euro-landen een bouwvoorbeeld te geven voor iets dat overal verkrijgbaar is heb ik gekozen voor 40mm Poker Chips van 11,5 gram. Ik heb er niet echt verstand van, maar zo te zien is dit een veel voorkomend formaat. Gebruik Chips met zo weinig mogelijk opdruk zodat de kleurenverschillen duidelijk met een lichtsensor te meten zijn. De Software staat ingesteld op de kleuren GEEL en GROEN. Natuurlijk kan je een andere keurcombinatie nemen (Wit en Blauw gaat ook goed) maar wees je er bewust van dat je met ROOD licht aan het meten bent! Zo is het verschil tussen een rode en witte Poker Chip dus nauwelijks meetbaar, om maar niet te spreken van blauw en groen bijvoorbeeld! Een andere optie is om de HiTechnic Color Sensor te gebruiken, maar die heeft lang niet iedereen.

 

 

 

Een compleet uitneembaar Poker Chip afhandeling-systeem.

De achterzijde van de fruitmachine heeft twee grote gele deuren met daarachter alles dat nodig is voor het innemen, sorteren, tellen, opslaan en uitbetalen van Poker Chips. De Chip Unit rust op de rail en is makkelijk uitwisselbaar met de Cash Unit.

 

De Poker Chips die aan de voorzijde naar binnen worden gelaten, komen op een glijbaan terecht waar zij eerst over een lichtsensor glijden. Boven de lichtsensor zit een afdakje zodat de Chip Unit geen last heeft van invallend licht als je de kastdeuren opent. Bovendien biedt dit meer zekerheid over de te meten contrastwaarden. Ter hoogte van de lichtsensor wordt de Chip afgeremd zodat er voldoende tijd is om de kleur vast te kunnen stellen. Alles gebeurd overigens nog steeds in een fractie van een seconde.

 

Groene chips volgen de groene pijl, glijden door de opening in de baan direct naar beneden en komen in de 20Credits container terecht.

 

Gele chips volgen de gele pijl. Op het moment dat de lichtsensor een gele chip detecteert wordt de opening in de glijbaan, waar zojuist de groene chip nog doorheen gleed, direct gesloten!

 

De klep in de glijbaan wordt met Motor B geopend en gesloten naargelang de kleur van de chip. Dit gebeurt in een fractie van een seconde!

 

Telkens als een Poker Chip de lichtsensor passeert telt NXT-1 de Chip op bij de voorraad en stuurt een Bluetooth Message met het aantal extra Credits naar NXT-2.

 

De chips vallen in vierkante kokers. De maximale capaciteit bedraagt 30 Chips per koker. Ofwel  totaal 900 Credits. Dat is aanzienlijk minder dan de Euro-variant, die tot 1680 Credits kon opvangen. De Fruitmachine staat echter zo afgesteld dat de “winst”, die in de Chip Unit opgeslagen is, niet veel groter wordt dan circa 300 Credits. Voldoende ruimte dus.

 

Mocht de speler toch nog meer Chips in de machine gooien dan geeft NXT-1 een heftige “Error-beep” en werpt direct de onderste Chip uit de stapel waardoor het saldo gelijk blijft. Overstromen kan dus niet.

 

De Poker Chip Containers hebben een binnenmaat van 6-noppen en zijn vervolgens vernauwd tot precies 40mm door 15-gaats “Straight Liftarms” vertikaal langs twee wanden te monteren.

 

 

 

De Chips weer even “opschudden”…

Bij het testen van de geldcontainers van de Cash Unit bleek al dat munten makkelijk rechtop blijven staan. Bij de relatief dikke Poker Chips is dat nog vaker het geval. Om te voorkomen dat bij uitbetaling van chips de zaken vastlopen omdat de stapel Chips in de knoop zit worden ook de chips flink opgeschud zodra er eentje in een koker valt.

 

De twee chipcontainers rusten op een scharnierpunt (onderin de kolom). Motor C van NXT-1 start in de aangegeven draairichting zodra een chip een lichtsensor passeert. Vier kleine wieltjes drukken de geldcontainer om beurten naar links. Daardoor worden de chipcontainers flink heen en weer geschud. Overigens sluit deze mechanica nauw aan tegen de kastwand van de fruitmachine zodat Motor C zich makkelijke “af kan zetten” tegen de wand. 60 Chips heen een weer schudden betekent dat Motor C bijna 700 gram in beweging moet houden!

 

Nu had de Cash Unit de containers achter elkaar staan. I.v.m. de breedte staan ze hier naast elkaar en als één geheel gebouwd, anders moest de fruitmachinekast zelf aangepast worden en dat wilde ik voorkomen. Het nadeel hiervan is nu wel dat als de linker koker met groene chips vol loopt terwijl de rechter nagenoeg leeg is, het evenwicht verloren is gegaan en de containers in het geheel niet meer tegen de wieltjes van de “opschudder” steunen. Daarom zitten er onderin het chassis van de chipcontainer twee veerelementen die de container naar rechts gedrukt houden.

 

 

 

 

Nieuw Chip uitbetalingssysteem

Er zijn twee redenen om de uitbetalingsmethode die ik bij de euromunten had toegepast (Elke koker zijn eigen motor die de munt onder de stapel uit duwt) moest herzien:

A) Ruimtegebrek om twee duwarmen te construeren die veel langer zouden worden gezien de chipafmetingen.

B) Er is nog maar één motor over, dus moet ik nu twee chipstapels met één motor bedienen.

 

Rechts zie je de uitbetalingseenheid opengewerkt. Hoe kan je met één motor twee soorten Poker Chips onafhankelijk van elkaar uitbetalen? Deze truc heb ik al eens eerder toegepast in de BattelBots: Gebruik een differentieel en blokkeer beide uitgaande assen in tegengestelde draairichting.

 

Op de foto linksboven zie je hoe de Motor A de het differentieel aandrijft. Het wil de assen aan beide zijden in beweging brengen maar één van de tandwielcombinaties is geblokkeerd door een palletje op een tandwiel. Zie de twee rode pijtjes op de foto links onder. Het gevolg is dat maar één tandwielcombinatie zal draaien. Keer je de draairichting van de motor om, dan draait de andere tandwielcombinatie.

 

De onderste chip rust op een zestal wielen. Alleen de voorste drie wielen worden aangedreven. Zodra die wielen draaien trekken deze de onderste chip uit de stapel. De spleet is dusdanig dun dat de tweede chip op de stapel niet mee kan glijden.

 

 

 

Chip uitbetaal-detectie…

De uitbetaling van Euromunten in de Cash Unit werd gecontroleerd door de rotatie van Motor A te bepalen. Bij het testen van de Chip Unit bleek dat echter niet meer goed te werken. Het aantal graden dat de motor moet draaien om en Chip onderuit de stapel te trekken is +/- 648, voor de groene of de gele chip…. in theorie. In de praktijk blijkt dat de Chip soms 40 graden eerder uit de stapel valt. Of juist een aantal graden later, bijvoorbeeld omdat de Chip ietwat doorslipt op de rubber wielen die hem weg willen trekken. Kortom, na betaling van zo’n dertig chips uit één stapel wilde er nog wel eens een extra chip uitvallen… Leuk voor de speler! Maar niet de bedoeling natuurlijk.

 

Met één RCX Rotatiesensor worden beide Chipstapels in de gaten gehouden. Je hebt er maar één nodig omdat de groene en gele chips toch nooit tegelijk uitbetaald kunnen worden. Op de foto zie je de gele chip onder uit de stapel gedreven worden. De chip duwt een palletje opzij dat draait om een bovenliggende as. Rechtsboven op de foto zie je de blauwe rotatiesensor zitten. De as steekt er doorheen, door naar de andere zijde waar net zo’n palletje zit voor de groene chips.

 

Motor A stopt met draaien als het palletje terugvalt in de rustpositie, direct nadat de chip naar beneden valt. Zo wordt er weer netjes gepast uitbetaald…

 

 

Downloads (rechter muisknop)

Opmerking: Alleen de bouwinstructies en de software voor NXT-1 van de Poker Chip Fruitmachine wijken af van de op Euro munten gebaseerde Fruitmachine.

Bouwinstructies        : voor MLCad  & voor Acrobat Reader

Software NXT-1        : Programma voor Chip Unit

Software NXT-2        : Programma voor FruitMachine

LabView Blokken     : Programmablokken voor grote cijfers op display

RIC-Files                   : Grafische files voor NXT Display

Roll Images              : File met afbeeldingen voor de fruitrollen

 

De bouwinstructies bevatten tevens de modificatie van de Chip invoergleuf in de Fruitmachinekast. Deze is breder dan de Euromunt invoer en de munt-scheiding-geleider, die direct achter de gleuf vast zat, is natuurlijk ook verdwenen…

 

Opmerking! Tijdens het editen van de LabView file “FM-ChipUnit_05f.rbt” is een “Insane Object” ontstaan. Nu heb ik altijd backup van tussenversies en de fout bleek goed reproduceerbaar. Maar ik kon geen by-pass ontdekken en ik krijg ‘m er ook niet meer uit.  Het blijkt verder geen probleem te vormen tijdens het compileren en executeren van het programma. Klik gewoon op OK als je de “Insane Object” melding krijgt…(bijvoorbeeld bij opslaan van de file). Overigens blijft het schuiven met blokken in het programma een ramp met de LabView software… Het wachten is op een volgende release (als die ooit komen gaat voor de Nederlandse markt (want er is er wel eentje… alhoewel ik heb gelezen dat de bugs er nog steeds in zitten)).

 

Kijk op de Lego NXT Fruitmachine pagina voor de gebruiksaanwijzingen van de Fruitmachine bij het opstarten en afsluiten.

 

BLUETOOTH MESSAGING CONVENTION

[ongewijzigd]


SM =   Slot Machine (NXT-2)

CU =   Chip Unit (NXT-1)

 

From

To

Box Nr.

Function

CU

SM

1

Value (in credits) of coin that is inserted by player

CU

SM

2

Profit level indicator to increase WIN-CHANCE in slot machine

SM

CU

1

Credits to be paid to player because a price is won

SM

CU

2

Consumed credits by player (when start button is pressed)

SM

CU

3

Shut-down command (Flush profit back to player)

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar de TOP