Volledig
compatibel met Lego Mindstorms NXT Fruitmachine.
Eerder bouwde ik de Lego NXT Fruitmachine waar je Euro muntstukken in werpt om je geluk te beproeven. Voor de LEGO WORLD 2007 tentoonstelling in Zwolle was een aanpassing nodig. Meneer Lego kan het niet echt waarderen als legomodellen met geld werken, of mensen geld “aftroggelen” om het zo maar te zeggen.
Ook zijn er na de eerdere release van de Fruitmachine meerdere mensen geweest die de Fruitmachine hebben nagebouwd op basis van de bouwinstructies op deze website. De meeste bouwers wonen echter buiten de euro-zone en hebben dus één probleem… geen Euromunten! Het werd dus sowieso tijd voor een aangepaste versie... Geen geld, toch pret!
In de 2e generatie Fruitmachine is een geheel nieuwe Cash Unit ingebouwd. Nu gebaseerd op standaard formaat POKER CHIPS van 11,5 gram en 40mm diameter. De nieuwe unit is verder volledig compatibel met de Fruitmachine. De Cash Unit trek je er uit, de Chip Unit schuif je er in en klaar… nou ja… behalve dan de invoergleuf, rechts van het spelersdisplay , die is natuurlijk aangepast!
De Chip Unit (NXT-1) heeft aangepaste software. De software van de Fruitmachine zelf (NXT-2) is niet aangepast. De kast speelt dus op precies dezelfde wijze als met Euromuntstukken.
Gele Chips zijn 10 credits waard, de groene Chips 20 credits. Gooi de Poker Chips in de gleuf, rechts van het display. Op het display is te zien hoeveel credits er zijn ingeworpen. Eén keer draaien kost 10 credits… Het spel kan beginnen zoals we dat eerder met de Euromuntstukken deden.
Kijk zelf hoe de Fruitmachine werkt (Verkorte
Poker Chip versie).
Deze pagina beschrijft de verschillen met de Euromunten verwerkende Cash Unit. Wil je meer weten over de Fruitmachine als geheel, klik dan hier. Het status display op de Chip Unit is dezelfde als op de Cash Unit..
|
De
Poker Chips. Om de bouwers in de niet-euro-landen een
bouwvoorbeeld te geven voor iets dat overal verkrijgbaar is heb ik gekozen voor
40mm Poker Chips van 11,5 gram. Ik heb er niet echt verstand van, maar zo te
zien is dit een veel voorkomend formaat. Gebruik Chips met zo weinig mogelijk
opdruk zodat de kleurenverschillen duidelijk met een lichtsensor te meten
zijn. De Software staat ingesteld op de kleuren GEEL en
GROEN.
Natuurlijk kan je een andere keurcombinatie nemen (Wit en Blauw gaat ook
goed) maar wees je er bewust van dat je met ROOD
licht aan het meten bent! Zo is het verschil tussen een rode en witte Poker
Chip dus nauwelijks meetbaar, om maar niet te spreken van blauw en groen
bijvoorbeeld! Een andere optie is om de HiTechnic Color Sensor te gebruiken,
maar die heeft lang niet iedereen. |
|
Een
compleet uitneembaar Poker Chip afhandeling-systeem. De
achterzijde van de fruitmachine heeft twee grote gele deuren met daarachter
alles dat nodig is voor het innemen, sorteren, tellen, opslaan en uitbetalen
van Poker Chips. De Chip Unit rust op de rail en is makkelijk uitwisselbaar
met de Cash Unit.
Groene
chips volgen de groene pijl, glijden door de opening in de baan direct naar
beneden en komen in de 20Credits container terecht.
De
klep in de glijbaan wordt met Motor B geopend en gesloten naargelang de kleur
van de chip. Dit gebeurt in een fractie van een seconde!
Mocht
de speler toch nog meer Chips in de machine gooien dan geeft NXT-1 een
heftige “Error-beep” en werpt direct de onderste Chip uit de stapel waardoor
het saldo gelijk blijft. Overstromen kan dus niet. De
Poker Chip Containers hebben een binnenmaat van 6-noppen en zijn vervolgens
vernauwd tot precies 40mm door 15-gaats “Straight Liftarms” vertikaal langs
twee wanden te monteren. |
|
De
Chips weer even “opschudden”… Bij het testen van de geldcontainers van de Cash Unit
bleek al dat munten makkelijk rechtop blijven staan. Bij de relatief dikke
Poker Chips is dat nog vaker het geval. Om te voorkomen dat bij uitbetaling
van chips de zaken vastlopen omdat de stapel Chips in de knoop zit worden ook
de chips flink opgeschud zodra er eentje in een koker valt.
Nu had de Cash Unit de containers achter elkaar
staan. I.v.m. de breedte staan ze hier naast elkaar en als één geheel
gebouwd, anders moest de fruitmachinekast zelf aangepast worden en dat wilde
ik voorkomen. Het nadeel hiervan is nu wel dat als de linker koker met groene
chips vol loopt terwijl de rechter nagenoeg leeg is, het evenwicht verloren
is gegaan en de containers in het geheel niet meer tegen de wieltjes van de
“opschudder” steunen. Daarom zitten er onderin het chassis van de
chipcontainer twee veerelementen die de container naar rechts gedrukt houden. |
|
Nieuw
Chip uitbetalingssysteem Er zijn twee redenen om de uitbetalingsmethode die
ik bij de euromunten had toegepast (Elke koker zijn eigen motor die de munt
onder de stapel uit duwt) moest herzien: A) Ruimtegebrek om twee duwarmen te construeren
die veel langer zouden worden gezien de chipafmetingen. B) Er is nog maar één motor over, dus moet ik nu
twee chipstapels met één motor bedienen.
Op de foto linksboven zie je hoe de Motor A de het
differentieel aandrijft. Het wil de assen aan beide zijden in beweging
brengen maar één van de tandwielcombinaties is geblokkeerd door een palletje
op een tandwiel. Zie de twee rode pijtjes op de foto links onder. Het gevolg
is dat maar één tandwielcombinatie zal draaien. Keer je de draairichting van
de motor om, dan draait de andere tandwielcombinatie. De onderste chip rust op een zestal wielen. Alleen
de voorste drie wielen worden aangedreven. Zodra die wielen draaien trekken
deze de onderste chip uit de stapel. De spleet is dusdanig dun dat de tweede
chip op de stapel niet mee kan glijden. |
|
Chip
uitbetaal-detectie… De uitbetaling van Euromunten in de Cash Unit werd
gecontroleerd door de rotatie van Motor A te bepalen. Bij het testen van de
Chip Unit bleek dat echter niet meer goed te werken. Het aantal graden dat de
motor moet draaien om en Chip onderuit de stapel te trekken is +/- 648, voor
de groene of de gele chip…. in theorie. In de praktijk blijkt dat de Chip
soms 40 graden eerder uit de stapel valt. Of juist een aantal graden later,
bijvoorbeeld omdat de Chip ietwat doorslipt op de rubber wielen die hem weg
willen trekken. Kortom, na betaling van zo’n dertig chips uit één stapel
wilde er nog wel eens een extra chip uitvallen… Leuk voor de speler! Maar
niet de bedoeling natuurlijk.
Motor A stopt met draaien als het palletje
terugvalt in de rustpositie, direct nadat de chip naar beneden valt. Zo wordt
er weer netjes gepast uitbetaald… |
Opmerking: Alleen de bouwinstructies en de software voor NXT-1 van de Poker Chip Fruitmachine wijken af van de op Euro munten gebaseerde Fruitmachine.
Bouwinstructies : voor MLCad & voor
Acrobat Reader
Software NXT-1 : Programma voor Chip Unit
Software NXT-2 : Programma voor FruitMachine
LabView Blokken : Programmablokken voor grote cijfers op display
RIC-Files : Grafische files voor NXT Display
Roll Images : File met afbeeldingen voor de fruitrollen
De bouwinstructies bevatten tevens de modificatie van de Chip invoergleuf in de Fruitmachinekast. Deze is breder dan de Euromunt invoer en de munt-scheiding-geleider, die direct achter de gleuf vast zat, is natuurlijk ook verdwenen…
Opmerking! Tijdens het editen van de LabView file “FM-ChipUnit_05f.rbt” is een “Insane Object” ontstaan. Nu heb ik altijd backup van tussenversies en de fout bleek goed reproduceerbaar. Maar ik kon geen by-pass ontdekken en ik krijg ‘m er ook niet meer uit. Het blijkt verder geen probleem te vormen tijdens het compileren en executeren van het programma. Klik gewoon op OK als je de “Insane Object” melding krijgt…(bijvoorbeeld bij opslaan van de file). Overigens blijft het schuiven met blokken in het programma een ramp met de LabView software… Het wachten is op een volgende release (als die ooit komen gaat voor de Nederlandse markt (want er is er wel eentje… alhoewel ik heb gelezen dat de bugs er nog steeds in zitten)).
Kijk op de Lego NXT Fruitmachine pagina voor de gebruiksaanwijzingen van de Fruitmachine bij het opstarten en afsluiten.
[ongewijzigd]
SM = Slot
Machine (NXT-2)
CU = Chip Unit (NXT-1)
From |
To |
Box Nr. |
Function |
CU |
SM |
1 |
Value (in credits) of coin that is inserted
by player |
CU |
SM |
2 |
Profit level indicator to increase WIN-CHANCE
in slot machine |
SM |
CU |
1 |
Credits to be paid to player because a price
is won |
SM |
CU |
2 |
Consumed credits by player (when start button
is pressed) |
SM |
CU |
3 |
Shut-down command (Flush profit back to
player) |
|
|
|
|