Voortbordurend op het ontwerp van de
elektrisch bewegende hand nu de pneumatische variant. Het grootste voordeel is
dat het gewicht van de vier elektromotoren nu plaatsmaakt voor vier
pneumatische cilinders die nagenoeg niets wegen. Ook de ruimte die de cilinders
nodig hebben is veel geringer dus kon ik de hand een meer natuurlijke vorm
geven. Deze keer heb ik de stand en lengte van de vingers gevarieerd zodat de
vorm nog natuurlijker is dan zijn voorganger. De afmetingen van de hand zijn
gelijk aan die van een volwassen man. De kracht in de vingers is nog iets
toegenomen vergeleken met de elektrische variant. Maar dan moet je de luchtdruk
wel tot flinke hoogte opvoeren. Heeft hij je pols te pakken dan staat de afdruk
van zijn vingers in je arm!
Tijdens het bouwen van de arm bedacht ik mij één ultiem
doel voor het gevaarte… Laat deze verzameling legostenen mij, met één druk op
de knop, een glas bier inschenken en dat vervolgens netjes aangeven.
Heb je een beetje snelle internet verbinding?
Kijk dan eens naar dit filmpje (3,9MByte WMV file) en zie hoe ook jouw Lego Mindstorms jou een welverdiend drankje kan inschenken en aangeven! Overigens wordt het filmpje versneld afgespeeld. In werkelijkheid gaat het ruim 2x zo langzaam. Een klein Lego Motortje kan anders geen volle glazen optillen!
|
Automatisch
bewegende arm. Het
geheel is 110cm lang en weegt ruim 3,7 kilogram. De arm en hand functioneren
desgewenst vol-automatisch, reagerend op de omgeving en binnen een vooraf
geprogrammeerd patroon. De hand komt tot aan de grond zodat spullen netjes
opgepakt en neergezet kunnen worden. De voet aan de arm heeft een extra brede
basis zodat stabiliteit gewaarborgd is. |
|
Tilt
0,5kilogram tot 50cm hoogte. De
stand van de pols blijft horizontaal zodat ook op hoger gelegen vlakken zaken
netjes opgepakt of neergezet kunnen worden. De arm heeft tevens een uitzwaai
van 90° naar links en rechts. Het contragewicht
aan de achterzijde van de arm zorgt ervoor dat het hefvermogen aanzienlijk is
(getest tot 500gram met één motortje) en de arm niet voorover duikelt. Gezien
de lengte van de arm gaat het tillen van een dergelijk gewicht wel gepaard
met flink wat knarsend Lego… De grenzen van een Lego-arm zijn hiermee wel
bereikt vermoed ik… |
|
High Power Gear Racks. [details] Om
het relatief hoge moment tussen arm en voet de baas te blijven is voor een
hefconstructie gekozen die o.a. in de mijnbouw wordt toegepast. Twee 16cm lange
gear racks binnen in de arm (links op de foto) trekken de arm omhoog. Op elk
gear rack grijpt een 8-tands tandwiel aan dat buitenom aan weerszijden met
twee 40-tands tandwielen in verbinding staat met de interne
wormschroef-gearbox die 24x vertraagt. De wormschroef zorgt ervoor dat de
armhoogte gefixeerd is als de motor niet draait. Een rotatie-sensor meet de
stand van de arm. |
|
Driedubbel
gefixeerde voetscharnier. Vele
varianten van de voetscharnier zijn aan dit ontwerp vooraf gegaan. Door het
enorme moment in de voet bleek het niet eenvoudig een draaiend mechanisme te
construeren dat de stijfheid van een solide balk heeft. Uiteindelijk is het
gelukt door twee draaiplateaus nog eens extra te fixeren met een draaischijf
(onderste rode pijl) waardoor de vereiste stijfheid wordt verkregen. De beide
Technic Turntables worden aangedreven door 8-tands tandwielen die in
combinatie met het onderliggend tandwielstelsel de 9V Geared Motor onder in
de voet totaal 315x vertragen. Het naar links of rechts draaien van de arm
wordt gemeten door een “home-brew” rotatie-sensor. Ik kwam er één tekort dus
heb ik het met een tellende tastsensor opgelost die 17x wordt ingedrukt als
de arm 90 graden uitzwenkt. (Arm versie 1.0) |
|
Een
light-sensor als rotatie-sensor. (Arm versie 2.0) Bij
het testen van de “Schenk bierglas vol” routine bleek de arm onvoldoende
nauwkeurig uit te zwenken. Dat werd een natte boel. Het probleem was dat het
indrukken van de tellende tastsensor veel kracht kost en derhalve
torsiekrachten op de asjes veroorzaakte die de meeting van de arm-rotatie
ernstig vertroebelen, afgezien van het feit dat ik “maar” 17 tikken op 90
graden rotatie had. Ik had dus een rotatie-sensor nodig die geen kracht
vergt. En dat terwijl ik geen gewone rotatiesensor meer had! De light-sensor
staat gericht op een zwart/wit geblokte schijf (papieren strook op 40tands
tandwiel) die 35 witte vlakken voorbij laat schieten als de arm 90 graden
uitzwenkt. |
|
Anti-slip strips. Gele
rubber Lego snaren in de handpalm zorgen voor een stevige grip op gladde
voorwerpen. Door deze rubbers in de handpalm te plaatsen blijft de zijwaartse
kracht op de vingers beperkt zodat de scharnierende vingerkoontjes niet open
gewrikt worden en de constructie relatief “licht” kan blijven. |
|
Lichtgevoelige
handpalm. Een
flexibele Fiber-optic Cable geleidt het invallend licht op de handpalm naar
een lichtsensor. De fiber zit met het andere eind tegen de sensor aan. De lichtsensor
is in de hand weggewerkt. Bij een lichtreductie van tenminste 10% wordt de
hand automatisch gesloten. De ijkingsmomenten voor lichtinval (dus voordat
een voorwerp in de handpalm komt) worden door de RCX bepaald. Zo kan de hand
in wisselende lichtomstandigheden correct voorwerpen detecteren. |
|
Elektrisch bediende pneumatische schakelaar. [details] Een
27x vertraagde 9V Geared Motor beweegt de pneumatische schakelaar voor het
sluiten en openen van de hand. Als de hand “open” is, dan staat de
pneumatische schakelaar in de middenstand (alle leidingen geblokkeerd). Dit
heeft als voordeel dat het opnieuw opbouwen van luchtdruk sneller gaat
doordat de “terugvoerleidingen” geen nieuwe druk opbouwen die bij het sluiten
van de hand toch direct vrijgegeven zou worden. |
|
Robuust
polsgewricht. Twee
gekoppelde Lego Technic TurnTables in de pols omklemmen een 2x2 steens dikke
pin die vanuit de handrug de arm in steekt. Door deze dubbele
draaischijfconstructie buigt de pols niet door als de hand een zwaar voorwerp
draagt. Inderdaad, de pols kan dus niet buigen in tegenstelling tot de
voorganger. De 252x vertragende tandwielcombinatie, inclusief wormschroef
voor fixatie in rusttoestand, laat de hand behoedzaam draaien om de as van
het polsgewricht. De stand van de pols wordt gemeten met een rotatiesensor
(niet in beeld) achter de tandwielcombinatie. |
|
Compressor. Houdt
de luchtdruk in het systeem op peil. Een motor drijft een kruk-as aan met
daaraan twee mini-pompjes. Als de éne cilinder lucht perst, wordt de ander
juist opnieuw volgezogen met lucht. Zo blijft de kracht op de kruk-as
redelijk regelmatig. Een tandwielverhouding van 8:24 is net voldoende om die
éne 9V Geared Motor voldoende druk op te laten bouwen voor een “stevige
handdruk”. |
|
Luchtdruk-meter. Een
pneumatische cilinder wordt tegengewerkt door twee spiraalveer-elementen (de
krachtigste variant, uit de Silver Champion). Bij zeer hoge luchtdruk raakt
de cilinderstang de touch-sensor (’t gele puntje links op de foto). Dat is
het teken voor de compressor om te stoppen met pompen. Zodra de luchtdruk
terugvalt (door het sluiten of openen van de hand) komt de touch-sensor weer
vrij en start de compressor opnieuw. |
|
Handpomp. [details] De
luchtcapaciteit van het gehele systeem is behoorlijk gezien de 2 meter aan
pneumatische leidingen en de twee luchttanks. Dit heeft als voordeel dat de
luchtdruk redelijk constant blijft bij het sluiten van de hand. Nadeel is dat
de compressor met zijn beperkte luchtinhoud wel een tijdje zoet is met pompen
voordat het systeem op druk is. De dubbel uitgevoerde handpomp kan je
gebruiken om flink wat vaart te maken. Bovendien bespaart het je flink wat
batterijen... Als het systeem eenmaal op druk is kan je de compressor het
werk prima alleen laten doen. |
|
Twee
RCX Modulen. Links de “Master”, rechts de “Slave”. De slave regelt autonoom de luchtdruk en sluit/opent de hand. De master bestuurt de slave (master bepaalt of de hand überhaupt mag sluiten als er een voorwerp in geplaatst wordt, maar kan deze ook geforceerd sluiten/openen). Daarnaast bestuurt de master de motoren voor de arm (hoogte en uitzwaai naar links of rechts) en de polsstand. Master en slave communiceren met elkaar via Infra-Rood boodschappen. Daarnaast reageren zij beiden op IR-Messages vanaf de Mindstorms Afstandbediening (afkomstig uit Ultimate Accessory Set). Bijvoorbeeld om de hand en arm op elk gewenst moment naar de “rust-stand” terug te bewegen en de programma’s te beëindigen. |
Voor een “closer look” hier een foto van voorzijde of achterzijde op hoge resolutie.
MLCAD-file: Hand essentials (Zipped)
PDF -file: Bouwinstructies van de hand
LSC -file: Balls_in_Basket – Master
v1.0
LSC -file: One_Beer_Please – Master
v2.0
LSC -file: Generic_- Slave_RCX
v1.0
= Armrotatie gemeten met tastsensor
v2.0 = Armrotatie gemeten met lichtsensor
Note: Start Master en Slave tegelijkertijd OF eerst de Master, daarna de Slave.
De hand komt in beweging zodra de luchtdruk op niveau is. Hij doorloopt de volgende routine (grove schets):
De hand komt in beweging zodra de luchtdruk op niveau is. De arm en hand doorlopen de volgende routine (grove schets):
M = Master RCX (Controlling Arm and Slave RCX)
S = Slave RCX (Controlling Air Pressure and Fingers)
R = Remote Control (From Ultimate Accessory Set)
From |
To |
IR-MsgNr. |
Function |
R |
M |
1 |
Select next arm movement routine (Set of
multiple moves) |
R |
S |
2 |
Reverse hand status from Open to Closed or
back |
R |
M+S |
3 |
Start Shut-Down-Sequence to move Arm &
Hand to powerdown-position, then terminate program. |
M |
S |
4 |
Status: Arm not ready for opening/closing
hand [DEFAULT] |
M |
S |
5 |
Status: Arm ready for hand to open/close |
M |
S |
6 |
Status: Arm ready + |
M |
S |
7 |
Command: Close Hand (Light sensor overruled) |
M |
S |
8 |
Command: Open Hand (Slave timing overruled) |
S |
M |
9 |
Status: Hand closed on light sensor |
S |
M |
10 |
Status: Air Pressure = 100% |
S |
M |
11 |
Status: No Air Pressure detected [DEFAULT] |
|
|
… |
|
M |
S |
20 |
Status: Message Confirmed [Used for IR-Code:
<none>] |
S |
M |
21 |
Status: Message Confirmed [Used for IR-Code:
<none>] |
|
|
… |
|