LEGO NXT REACTIE TIMER

Reageer je sneller met jouw ogen of oren?

 

Met Lego Mindstorms NXT zal je daar snel achter komen!

 

Maar hoe snel reageer jij eigenlijk? Ben je sneller dan je vrienden? Laat je ouders eens zien hoe snel ze zijn… hmmmm interessant.

 

Je hebt eigenlijk helemaal niets nodig. De reactie timer bestaat uit één NXT-module zonder extra lego-onderdelen. Het programma vraagt de speler om op de oranje knop te drukken. Het scherm wordt leeg en nu is het afwachten wat er gebeuren gaat…. Hoe snel reageer jij op geluid? Hoe snel reageer je op beeld? Waarop moet je eigenlijk reageren? Dat bepaalt de NXT voor je. Op een onverwacht moment laat de NXT een SMILE zien of je ziet niets gebeuren maar je hoort alleen een geluid. Op die momenten druk je opnieuw op de oranje knop. Zodra je dat doet wordt jouw reactiesnelheid in milliseconden gemeten.

 

De NXT houdt bij wat het record is. Zo kan je ook zien of je met je ogen of juist je oren sneller bent. Geef ‘m daarna eens aan je ouders… Kunnen zij jouw records nog breken?  Vast niet!

 

NXT-G voorbeeld (NXT Versie 1.0)

Dit één-steens project heb ik in NXT-G (v1) geschreven. Hiermee heb je misschien weer eens een aardig voorbeeld van een eenvoudig programma met meerdere threads. Heb je geen NXT-G ontwikkelomgeving maar wil je dit programma toch een keer proberen? Download dan de executable file en zet deze zelf met de grafische files en geluidfiles op je NXT module.

 

 

Bekijk zelf in dit filmpje  hoe de NXT Reaction Timer werkt!

 

 

 

Enkele details over de bouw en werking:

Erg simpel deze keer.

 

 

Start het spel.

Je drukt de oranje knop in nadat je er eens goed voor bent gaan zitten. Het spel stopt trouwens nooit meer… totdat je het programma onderbreekt.

 

 

Wachten.

Het klokje (rechts in beeld) loopt rond. De NXT heeft een willekeurige wachttijd gekozen (wees gerust, het zal geen minuten duren).

 

Houd je vinger maar alvast op de oranje knop!

 

Druk je ‘m nu al in, zonder dat er iets gebeurd is, dan hoor je een zoemer. De NXT geeft je nu “straf-wacht-tijd”. Het zal dus nog langer duren voordat er iets gebeuren gaat… Geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen.

 

 

Test je ogen.

Opeens verschijnt er geruisloos een SMILE op het scherm. Dat is het moment waarop je moet drukken! Overigens kan het net zo goed zijn dat je niet eerst een beeld krijgt maar dat je juist moet reageren op geluid. De NXT kiest dat willekeurig, keer op keer.

 

 

Het is even wennen…

Zodra je gereageerd hebt zie je direct jouw reactiesnelheid in milliseconden op het scherm. Zodra je een record hebt gevestigd wordt dit boven in het scherm genoteerd en hoor je een aanmoediging.

 

Je zal zien dat je steeds sneller reageert nadat je het een paar keer geprobeerd hebt.

 

Overigens kan ik het een stuk sneller dan dat je hier ziet  

 

 

Gewoon doorgaan.

Druk steeds opnieuw op de oranje knop voor de volgende recordpoging…

 

Nu kiest de NXT toevallige een keer voor geluid. Je ziet niets aan het display veranderen, je hoort alleen wat. Nu reageren dus!

 

Zijn jouw oren ook sneller?

Mijn ervaring is dat ik (en anderen met mij) sneller reageer op geluid dan op beeld. Het verschil kan je boven in het scherm zelf aflezen. Heb jij dezelfde ervaring?

 

 

 

Eerlijke wedstrijd?

Overigens bleek het oog/oor vergelijk in eerste instantie geen zuivere wedstrijd. Het LCD Display van de NXT laat namelijk niet direct het beeld zien dat je er naar toe schrijft… Het display heeft zelf ook een reactietijd!!! Voorafgaand aan dit programma heb ik een test programma geschreven om te meten hoe snel het LCD-Display veranderingen kan laten zien. Daar bleken enkele tientallen milliseconden voor nodig te zijn. Deze vertraging heb ik natuurlijk in de spelers-reactietijd voor beelden gecorrigeerd.

 

Voor geluid zou hetzelfde kunnen gelden, bijvoorbeeld als de geluidsfile in eerste instantie nog “stil” is, of als het geluid zachtjes aanzwelt. Daarom heb ik een geluid gekozen dat ook werkelijk direct begint en ook direct goed hoorbaar is.

 

Dat zou dus een eerlijke wedstrijd moeten zijn.

 

 

 

Downloads (rechter muisknop)

Bouwinstructies        : Niet van toepassing

Software NXT           : Source code voor NXT-G

Display Blocks          : NXT-G Custom Blocks voor grote cijfers op display

RIC-Files                   : Grote cijfers voor NXT 

SoundFiles                : RSO Sound files (uit NXT-G library)

Executable                : Programmafile (.rxe) voor op je NXT Module

Mini Blocks               : Repareer “gebroken blokken” met deze updates

 

GEBRUIKSHANDLEIDING voor NXT-G gebruikers;

Het NXT-G programma laat gebroken blokjes zien als je niet eerst de speciale display routines in je NXT-G programmeeromgeving hebt opgenomen! Als je daarna nog steeds gebroken blokken hebt, dan heb je mogelijk niet de verbeterde NXT-Mini-Blokken van lego.com gedownload en in je NXT-G omgeving geïnstalleerd!

 

Installeren van het DisplayBig4 blok:

- Download de Display Blocks (hierboven)

- Unzip de rbt files en plaats die in de juiste PC Directory.

 

 

Hierboven zie je waar ik ze heb staan.

 

- Download de display files (RIC-files) waarin de grote cijfers staan.

- Unzip deze ric files en plaats die in de juiste PC Directory.

 

 

Hierboven zie je waar ik ze heb staan.

 

- Download de ReactionTimer06.rbt file en zet die bijvoorbeeld tussen jouw eigen NXT-G programma’s

- Open je MINDSTORMS NXT software (NXT-G omgeving) op de PC

 

Als je nu de bibliotheek met “Aangepaste” blokken opent (Zie meest linkse tab, onderin het scherm hiernaast) dan zie je dat je in de categorie “Mijn Blokken” twee routines kunt pakken.

 

Dat hoef je niet te doen. De blokken zijn immers al gebruikt in he programma “ReactionTimer 06.rbt”, zoals je op de achtergrond kunt zien.

 

De variant die we hier hebben gebruikt (rechter keuze, DisplayBig4 genaamd) heeft de mogelijkheid met cijfers achter een komma te werken. Als je op het blokje in het programma klikt zie je de instellingsmogelijkheden.

 

De andere variant (Display4BIG) doet dat niet en laat altijd 4 cijfers zien, ook als het getal bijvoorbeeld 123 is. (Dat wordt dan dus 0123 op het display, zonder “Leading Zero Suppression”).

 

 

Terug naar de TOP