Hijskraan - 75cm hoog.

HijskraanGeïnspireerd door bouwsels die ik op Brickshelf tegen kwam wilde ik ook eens een hijskraan bouwen. Het ligt voor de hand dat met elektromotoren te doen. Maar uit pedagogisch oogpunt voor de motoriek van mijn zoon J leek het me beter eerst maar eens een handbediende kraan te bouwen. Wie weet, bouw ik ‘m ooit nog ’s om tot een motor-gestuurde kraan. Er zijn flink wat onderdelen in gaan zitten. 1434 stukjes welgeteld.

 

De kraan heeft een bedieningspaneel op de verrijdbare basis waarmee alle bewegingen gemaakt kunnen worden;

 

Achter de kraanmast zit een hendel waarmee geschakeld wordt tussen “hijsen” en “karretje verplaatsen” wanneer je aan de grijze slinger draait, rechts op het bediengspaneel.

 

Hijskraan_MLCADDownload (rechter muisknop)

MLCAD-file:  Hijskraan [Update: sept 2003]

 

In de cabine van de kraan zit een eenvoudige “versnellingsbak” om te schakelen tussen het verplaatsen van het karretje op de rail of het ophijsen van de haak. Een elastiekje drukt op de centrale as om het terugschakelen soepel te laten verlopen. Het schakelen vindt plaats door de centrale as (door de kraanmast) op en neer te bewegen met de hendel, op de verrijdbare basis, achter de kraanmast. Deze centrale as slipt door een tandwiel. Dat lukt alleen als je de “gelukkige” bezitter bent van de “eerste generatie” asjes uit de jaren 70. Destijds waren die wit en sommige glijden soepel door de hedendaagse tandwielen. Die “onbedoelde” eigenschap kwam mij goed van pas. Heb je dergelijke asjes niet in je assortiment dan ligt het voor de hand een oplossing te zoeken op basis van de gearbox principes van de LT8448 Super Car versnellingsbak. De bedrading in de kraan-arm naar de katrollen is evenmin zichtbaar in de MLCAD file. Vlak voor de katrollen boven de cabine zijn een aantal draadgeleiders aangebracht zodat de bedrading netjes door de kraan-arm wordt gevoerd en zich netjes op de katrollen laat oprollen. Het gele bakje aan de achterzijde van de kraan-arm fungeert als contragewicht en is gevuld met munten (overgebleven uit vakanties) om zo voldoende gewicht in de schaal te leggen.

 

Terug naar de TOP